RETUR & REKLAMATION

Vid köp hos Wriston.se gäller alltid 14 dagars ångerrätt (Gäller ej företag). Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela [email protected] inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

För att utnyttja din ångerrätt på ditt köp behöver produkten skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från att du mottagit den. För att returen ska godkännas behöver du fylla i returformuläret nedan.

Vid tillämpning av ångerrätt från ditt köp står du som kund för returfraktskostnaden. Använd den returfraktsedeln som kommer till din mejl när du fyllt i returformuläret.

När vi tagit emot och godkänt din retur återbetalar vi dig för de returnerade produkterna. Eventuella fraktkostnader kvarstår alltid och återbetalas ej.

Returnerade produkter återlämnas i oförändrat och oanvänt skick. Med detta menas att etiketter, eventuella kardborrefästen, etiketter och skyddsplast återfinns på produkten i samma skick som vid leveransen. Returen skall skickas tillbaka väl förpackad och på samma sätt som dessa levererades för att bli godkända.

Vid skadade returer, likt nämnt ovan - förlorade etiketter, skadade kardborreband, smuts, hår eller borttagen skyddsplast har Wriston.se rätt att ta ut en värdeminskningsersättning i enligheten med hur skadad varan blivit. Upp till 100% av varans värde om den inte anses vara i säljbart skick. Pengar återfås för varan minus värdeavdraget enligt lag.

Återbetalning sker när vi mottagit och kontrollerat varans tillstånd. Återbetalningen gäller kostnaden för återlämnad produkt. Fraktkostnaden kvarstår och återbetalas därmed aldrig. Kostnaden för returfrakt är beroende av var du bor.

 

Returfrakt:

Vid tillämpning av ångerrätt från ditt köp står du som kund för returfraktskostnaden och det är ditt ansvar att returen når vårt lager. Vill du köpa en spårbar returfraktsedel av oss kan du göra det för 59kr, vi är då ansvariga för returfrakten.

 

REKLAMATION

Om du vill reklamera en produkt som du köpt via oss fyller du i formuläret här nedan. Det är viktigt att du noga beskriver varför du vill reklamera. Bifoga gärna bilder och orderbekräftelse som är ditt kvitto.

Du måste reklamera inom "rimlig tid" efter att du har upptäckt fel på produkten. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt och senast inom 60 dagar efter att felet har upptäckts.

 Wriston.se lämnar 12 månaders garanti på läderprodukter och vi gör vårt yttersta för att garantera att produkterna är fria från eventuella tillverkningsfel.

Tillverkningsfel omfattar sömmar och bindemedel på produkterna. Observera att garantin inte täcker normalt slitage. Garantin täcker heller inte skador på någon del av produkten som orsakats av felaktig användning, bristande omsorg, vårdslöshet, olycksfall, brand, vatten eller underlåtenhet att följa skötselanvisningar. Garantin täcker heller inte produkter som används dagligen och därmed beräknas ha ett dagligt slitage. Garantin gäller om skadan är hänförlig till ett tillverkningsfel.

När Wriston.se fått tillbaka reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Wriston.se att kompensera dig genom att

1. i första hand avhjälpa felet,

2. i andra hand ersätta dig med en ersättningsvara, eller

3. i tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag alt fullständig återbetalning.

Nekat anspråk

Wriston.se förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Wriston.se riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (se www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se.

Oftast hittar vi ett sätt att komma överens, men det händer att vi inte kan gå våra kunder till mötes när det gäller klagomål via vår kundtjänst. Det kallas nekat anspråk. För att driva ett nekat anspråk vidare vänder du dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vid eventuell tvist följer Wriston beslut från Allmänna reklamationsnämnden. 

Kontakt adress: [email protected]